Egyre kevesebbszer fordul elő mostanában, hogy hótakaró fedi a tájat a téli hónapokban Magyarországon. Pedig a hóval fedett táj nem csak esztétikai élmény, hanem hasznos az őszi vetés számára is. A szántóföldeket befedő nagy fehér hólepel megvédi a vetést a széltől, a madaraktól, az erős fagytól és olvadáskor pedig elegendő vizet is biztosít a növényeknek.

Amikor mégis havazik és fehérbe borul a táj, sokunkban felmerül a kérdés, hogy vajon miért fehér a hó vagy legalábbis a szemünk miért látja annak? Ugyanez a kérdés foglalkoztathatja a Kreatívliget Élményfestő Stúdió foglalkozásain téli tájat festő résztvevőket is. Bár ők már azt is tudhatják, hogy a fehérnek is lehet sokféle árnyalata és ha a havas tájra árnyékokat is festünk, akkor még több árnyalat és szín kerül rá a képre.

 

A hóesés

A régi népmese úgy magyarázta, hogy Holle anyó rázta ki jó alaposan a tollas paplanját fenn az égben, más spirituális irányú magyarázatok szerint viszont az angyalok szeretete hullik ilyenkor ránk.

A valóságban egyszerűbbnek tűnik, hogy hogyan képződnek a hópelyhek. Hónak a 0 Celsius fok alatt képződött csapadékot nevezzük, amely a vízpárát tartalmazó levegő szakaszos lehűlésével jön létre. Ilyenkor a levegőben képződött jégrészecskék további jégrészecskékké fagynak, és hókristállyá egyesülnek. A hó laza és könnyű szerkezetű, amíg külső hatás nem éri.

Ez így mind rendben is van, de miért látjuk fehérnek a havat? Miután az egyértelmű, hogy sem a víz, sem pedig a jég nem fehér, így jogos a kérdés a hó színét illetően. Ahhoz, hogy világosabb képet kapjunk arról, hogy miért tűnik fehérnek a hó, először meg kell néznünk, hogy mi az a szín, illetve hogyan működik a színek látása.

 

A látás

A szemünk egy olyan érzékeny szervünk, amely az elektromágneses sugárzás egy adott spektrumát érzékeli. Ezt nevezzük úgy, hogy a látható fény spektruma.

A spektrum különböző hullámhosszait vagy intervallumait különböző színekként érzékeljük. A hosszabb hullámok vörösnek tűnnek számunkra, míg a rövidebb hullámok kéknek. A fény, amikor elér egy objektumot, áthaladhat rajta, kölcsönhatásba léphet vele, vagy teljesen visszaverődhet róla.

Ha egy maroknyi jeget leteszünk egy maroknyi hó mellé, akkor elég szembetűnő a különbség. A színeik ugyanis egyáltalán nem egyeznek meg. Az egyik pont úgy néz ki, mint a víz, csak szilárd halmazállapotú, a másik pedig csillogó fehér színű, és egyáltalán nem tűnik átlátszónak.

 

A hó színének látása

Az érzékelt megjelenést a tárgyak alakja és a mérete is meghatározza. A hó sok apró jégkristályból áll, és amikor a fény találkozik vele, akkor áthalad az első kristályrétegen, és közben „kicsit elhajlik”. Innen átjut egy új kristályba, és ez a folyamat újra és újra megismétlődik.

Miután azonban a tiszta jég áttetsző (alig nyeli el a fényt, és a sugarak többsége csak áthalad rajta), ennek a fénynek a színe nem változik, és ezért még mindig fehérnek látjuk, amikor kilép a jégkristályból, hogy így érjen el a retinánkhoz.

Miután a hó apró kristályokból áll, ezért a részecskék a fény „színeit” szabálytalanul keverve, teljesen visszaverik, és pont ezért látjuk őket fehérnek. Tehát úgy is magyarázhatjuk a jelenséget, hogy azért fehér a hó, mert minden színt visszaver.

Míg a sima tárgyak tükörként verik vissza a fényt, a durva felületek ezt inkább szétszórják, de az is fontos, hogy honnan nézzük azokat. A hóban található kristályok simák, így mindegyik visszatükrözi a fényt, ám amikor újra összekapcsolódnak, általánosan szétszórnak. Így lehetséges az, hogy bizonyos körülmények között a hó kék, lila vagy akár rózsaszín árnyalatúnak látszik.

 

Havas tájképek festése

A hó élethű megfestése legalább akkora kihívás, mint vizet festeni, de mint mindennek, a havas tájképek festésének is megvannak a maga trükkjei. Ezeket is lépésről lépésre megmutatjuk a KreatívLiget Élményfestő Stúdió foglalkozásain.

Csak válassz egyet a havas témák közül az Események menüpontban, vásárold meg, gyere el hozzánk. A foglalkozáson megtanítunk havat festeni, legyen az akár fehér vagy akár más színben pompázó. Szeretettel várunk!

Blog

Híres női festők – Tamara de Lempicka

Korábban már írtunk egy bejegyzést, amely egy válogatás volt a legnevesebb női festőkből. Már abban a cikkben is szerepeltettük jelen cikkünk főszereplőjét, Tamara de Lempickát. Lengyel emigráns festő, az első olyan női művész, aki komoly karriert futott be a képeivel és sok pénzt is keresett. Festményei súlyos dollárszázezrekért cserélnek gazdát, számos hollywoodi híresség birtokolja büszkén a műveit. Kubista hatásokkal indulva végül az art deco mestere lett.   De Lempicka festészetének kezdetei Az eredeti nevén Tamara Gurwick-Gorska, ha igazak a fellelhető információk, 1898-ban született. Édesanyja gazdag lengyel család sarja volt, édesapja révén pedig orosz származású. Minden jóval bőségesen ellátott, kultúrával átitatott gyermekkorának az 1917-es oroszországi forradalom vetett hirtelen és drámai véget. Ekkor kényszerült első ízben emigrációra. Közben férjhez ment, és így már, mint férjes asszony Tadeusz Lempickivel Párizsban telepedett le. Elsősorban pénzkereset céljából kezdett el festeni, de ezt rövid idő alatt sikerült összhangba hozni azzal a vágyával, hogy társadalmilag is elismerjék a munkásságát. Elvégezte az Académie de la Grande Chaumiere-t. Kubista mesterei, mint André Lhote és Maurice Denis ugyanúgy hatottak a művészetére, mint azok a gyermekkori emlékei, amelyeket a reneszánsz művészetéről a nagymamájával többször megismételt olaszországi utazásokon szerzett. A Louvre kiállítótermeiben tett gyakori látogatások, és a régi mesterek klasszikus egyszerűsége egyaránt

Olvass tovább »

Alkotni nem csak a vászonra lehet – Julian Beever

A legtöbb embernek az aszfaltkrétáról a gyerekek jutnak eszébe. Az ugróiskolák, az írni tanuló gyerekek feliratai, a lábunk előtt heverő jellegzetes gyerekrajzok. Azonban létezik egy szűk -művészekből álló- réteg, akik meglátták a fantáziát ebben a rajzeszközben és észrevették a  “vásznat” az aszfaltban, vagy útburkolatban. Ezen alkotók témái az utcán hevernek – jelen esetben szó szerint is. Egyik leghíresebb aszfaltrajzoló az angliai Julian Beever, aki bizonyos szögből nézve a torzulás miatt térhatású képeket alkot a járókelők örömére – vagy épp ijedelmére.   Julian titka: az anamorfózis  A görög ana- (vissza-) és morphosis (változás)  szavakból alkotott kifejezést először egy Gaspar Schott nevű német jezsuita  használta az 1650-ben megjelent Magia Universalis c. könyvében. A perspektivikus anamorfózis azokat a felismerhetetlenné torzított képeket jelenti, amelyek csak egy különös nézőpontból válnak láthatóvá. Julian Beever a “street art” egyik jeles képviselőjeként ezt az ábrázolásmódot használja alkotás közben.   Beever, a tehetséges életművész Julian Beever 1959-ben született Anglia kellős közepén, egy Cheltenham nevű településen. Két éves volt, mikor  Melton Mowbrayba költözött a Bevver család egy szép, 1920-as években épült házba, amelyet gyönyörű kert és gyümölcsös ölelt körül. Itt alakult ki benne a természet és a vadon iránti élénk érdeklődés. Állami iskolákba járt, majd művészetet tanult az angliai Leeds

Olvass tovább »

Munkácsy 180 – Kiállítás ajánló

Munkácsy Mihály a 19. századi magyar képzőművészet legismertebb alakja, a realizmus megújítója, a modern kiállítási technikák alkalmazásának egyik úttörője, életformájában pedig valóságos nagypolgár. A mester születésének 180. évfordulója alkalmából a Szépművészeti Múzeum nagyszabású emlékkiállítást rendez a tiszteletére. Több mint félszáz műalkotás, archív fotók, dokumentumok és kultusztárgyak segítenek feltárni Munkácsy életét, sikereit és páratlanul gazdag életművét.   Munkácsy 180 éve született A Párizsban élő művész elsősorban a Krisztus élettörténetét bemutató óriásképeivel vált nemzetközileg ismertté. Ő maga köztiszteletnek örvendő közéleti személyiség volt, akit már életében mérhetetlen nagyrabecsülés és hódolat övezett. Kiemelkedő mesterségbeli tudása mellett hírnévéhez legalább annyira hozzátartozott a művész-személyiség tudatosan felépített képe, a szegény árvaságból a társadalmi ranglétra csúcsára jutó művész fejlődéstörténeti legendája is. A kiállítás Munkácsy jól ismert főbb művei mellett a kevésbé ismert, idehaza ritkán vagy szinte sosem látott alkotásaiból is válogatást ad. A magángyűjteményekből és külföldről kölcsönzött, rejtőzködő remekműveken keresztül világítja meg azokat a társadalom- és kultúrtörténeti tényezőket, amelyek hozzájárultak hírnevéhez és a máig töretlen Munkácsy-kultusz kialakulásához.   Munkácsy leghíresebb festményei Ásító inas Munkácsy Ásító inas című képe Düsseldorfban készült. A stílusában az életképfestészet és erős realista hatások érződnek. A festmény kiválóan adja át az ébredés utáni nyújtózkodás és ásítás pillanatait, szépítés nélkül mutatja meg a fáradt arc

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü