Még a legtájékozottabb művészetkedvelők is zavarba jönnek, ha olyan nőket kell felsorolniuk, akik a festészet területén maradandót alkottak. A XX. század időszakából még biztosan eszünkbe jutnak női festők, de ahogy haladunk visszafelé az időben, úgy válhatunk egyre bizonytalanabbá, hogy egyáltalán voltak-e a régebbi korszakokban olyan hölgyek, akik a festészetben találták meg a hivatásukat.
Biztosan állítjuk, hogy minden korban voltak női festők és persze az is bizonyos, hogy nem mindegyiküknek maradt fenn a neve vagy a képei az utókor számára.
A női festőkről szóló bejegyzésünkben már megemlítettük Victorine-t, de ez a cikk most csak róla és a munkásságáról fog szólni.
Manet modellje
Victorine Meurent nem festő dinasztiából származott és nem volt jómódú családja sem, így egészen más módot kellett találnia, hogy lehetősége legyen ismereteket és gyakorlatot szerezni a festészet terén. Először modellnek állt, hogy pénzt keressen és ezen az úton is közelebb kerüljön a művészekhez.
Hiába volt azonban a tehetsége és a törekvése, hogy elismert női festő legyen, az utókor számára egy képen kívül nem maradt fenn semmi az életművéből. A modell karrierje segítségével viszont maradandó emléke lett. 19 éves korában Édouard Manet a ’Reggeli a szabadban’ és az ’Olympia’ című képeihez is ő állt aktmodellt, a kor megbotránkozását kiváltva. Több más Manet festményen is szerepel, ezek kevésbé ismertek. Ilyen például a ’Nő papagájjal’, az ’Utcai énekes’ és ’A gitáros’ című kép.
Abban az időben Edgar Degas és Alfred Stevens belga festőművész – egyébként mindkettő Manet közeli barátja – is alkalmazta Meurent-et modellként. Stevensszel való kapcsolata állítólag különösen szoros volt.
Manet az 1870-es évek elejéig továbbra is modellként alkalmazta Meurent-et, de amikor a nő elkezdett művészeti órákat venni, és rendszeresen festeni, eltávolodtak egymástól. Victorine Meurent-et vonzotta az akadémikus festészeti stílus, amelyet Manet ellenzett.
Az utolsó Manet festmény, amelyen Meurent szerepel az 1873-ban festett ’Gare Saint-Lazare’ (amely nem tévesztendő össze Monet azonos nevű festményével).
Victorine Meurent életrajz
Meurent Párizsban született, szülei kézművesek voltak. Édesapja bronzzal dolgozó tárgyműves volt, az édesanyja pedig kalapos. Meurent már egészen fiatalon elkezdett modellkedni. Tizenhat éves volt, amikor már Thomas Couture műtermében állt modellt, ugyanebben az időben kezdett el festészetet tanulni a mesterétől. 1862-ben állt modellt először Manet festményhez, amely az ’Utcai énekes’ című kép volt. Nem véletlen a festmény témája, hiszen Manet először úgy figyelt fel a lányra, hogy meglátta az utcán, ahogyan a gitárját cipelte. Különösen szembetűnő jelenség lehetett vékony termete miatt, amely miatt a La Crevette (A garnélarák) becenevet is ráaggatták, és vörös hajára, amelyet Manet megcsodálhatunk több Manet festményen is.
A gitározás mellett Meurent egyébként hegedült is, ráadásul tanítványai is voltak mind a két hangszeren, és kávézókban, kis kamarakoncerteken lépett fel a tehetségének köszönhetően.
A Párizsi Szalon elismert művésze
1875-ben Meurent elkezdte Étienne Leroy portréművész munkáit tanulmányozni, és rendíthetetlenül festett ő maga is. A következő évben Meurent először nyújtotta be saját munkáját a Szalonban, és azt azonnal el is elfogadták. Ezt azért is érdekes megjegyeznünk, mert Manet saját beadványait a zsűri abban az évben elutasította.
Victorine Meurent alkotásai az 1885-ös és az 1904-es kiállításon is szerepeltek. Összesen végül hat alkalommal állított ki a Szalonban. 1903-ban felvették a Société des Artistes Français-ba, Charles Hermann-Leon és Tony Robert-Fleury, a Société alapítóinak támogatásával.
1906-ban Meurent úgy döntött, hogy elhagyja Párizst, és egy Colombes nevű folyóparti városkába költözött, ahol élete hátralévő részében egy Marie Dufour nevű nővel élt. Még a nyolcvanas évei elején is művészként emlegette magát, amint azt az akkori népszámlálás rögzítette.
Victorine Meurent 1927. március 17-én halt meg. Élettársának 1930-ban bekövetkezett halála után a colombes-i ház tartalmát felszámolták, életművéből egyetlen festmény maradt fenn az utókor számára, amely a Colombes-i Városi Művészeti és Történeti Múzeumban tekinthető meg.
Lépj Te is Victorine Meurent nyomdokaiba, és gyere el hozzánk festeni! Az aktuálisan elérhető festményeket és a hozzájuk tartozó időpontokat az Események menüpontban találod meg. Reményeink szerint mindenki megtalálhatja a neki megfelelő képeket, ha mégsem így lenne, írd meg nekünk, hogy mit szeretnél festeni.
Korábbi élményfestés alkalmainkról sok fényképet találhatsz a KreatívLiget Élményfestő Stúdió Facebook oldalán, ahol követni is érdemes minket, mert az elkészíthető képekről és más fontos híreinkről írunk bejegyzéseket követőinknek.