Kevésbé ismert festők – Gustave Caillebotte

Híres festőkről szóló cikksorozatunkban csupa olyan művész munkásságát mutattuk be olvasóinknak, akiket nagy valószínűséggel már ismertek valamennyire a festészet és a képzőművészet iránt érdeklődő és nyitott szemmel járó műkedvelők.

Ebben a sorozatban felbukkant többek között Pablo Picasso, Salvador Dalí, Edvard Munch, Gustav Klimt, Vincent van Gogh, Claude Monet és René Magritte, hogy csak néhányat említsünk a híres kiválóságok közül. A magyar művészek közül külön bejegyzést szenteltünk Munkácsy Mihálynak, Szinyei-Merse Pálnak és Csontváry Kosztka Tivadarnak is, illetve a következő, akiről majd olvasni lehet ebben a hónapban, az Rippl-Rónai József lesz.

Szeretnénk a jövőben olyan festők képei és életműve iránt is felkelteni az érdeklődést, akik valamiért nem kerültek annyira előtérbe eddig, sőt akár teljesen ismeretlenek olvasóink számára. Első ilyen művészünk Gustave Caillebotte, aki francia volt, Párizsban született és a 19. század második felében élt és alkotott. Mi lehet a magyarázata, hogy ilyen kezdeti „adottságok” ellenére is kevésbé ismert a neve? Talán az, hogy Caillebotte sosem volt rákényszerülve arra, hogy a képei eladásából éljen meg, mert a családja tehetős volt és mindig volt elég pénze.

 

Caillebotte élete és szenvedélyei

Gustave Caillebotte francia festő és grafikus 1848. augusztus 19-én született Párizsban és 1894. február 21-én halt meg Gennevilliers-ben. A realizmus és az impresszionizmus határát jelentő festészeti korszak egyik meghatározó alakja. Nem csak a saját munkássága okán, hanem mert a kor tehetséges művészeinek támogató mecénása is volt.

1860-tól a családja sok nyarat töltött a Yerres folyó partján fekvő Yerres városkában, mintegy 12 kilométerre délre Párizstól. Ebben az időszakban kezdett el festeni. 1868-ban jogi diplomát szerzett, majd 1870 és 1871 között besorozták katonának és részt vett a francia-porosz háborúban. A háború után Léon Bonnat műtermében kezdte tanulmányozni a festészetet. Első műterme szülei házában volt. 1873-ban beiratkozott a Képzőművészetek Akadémiájára (École des Beaux-Arts), 1874 körül megismerkedett Edgar Degas-al és Giuseppe de Nittis-vel.

Amikor Argenteuilben Monet-val is találkozott, fokozatosan az impresszionisták legfőbb mecénása lett. Érdekesség, hogy őt festette le Renoir az Evezősök reggelije című kép előterében csaknem teljes alakban, amint egy fordított helyzetű széken ülve beszélget.

Vagyonával nem csak az impresszionista festőket támogatta és festményeiket vásárolta, hanem más hobbijainak is hódolt. Ilyen volt az orchideák gyűjtése és termesztése, valamint a jachtépítés és a textiltervezés is.

 

Caillebotte és az impresszionizmus

Caillebotte 1876-ban a II. Impresszionista kiállításon mutatkozott be nyolc festménnyel, köztük a Padlócsiszolókkal. Ennek a képnek a témáját, a fapadlón dolgozó munkások ábrázolását akkoriban vulgárisnak találták, ezért 1875-ben vissza is utasították a hivatalos kiállítását. Abban az időben a művészek testülete a munkásosztályról csupán a földművelők kissé romantikus hangulatú ábrázolását tartotta csak elfogadhatónak. A Padlócsiszolók festmény ma a Musée d’Orsay-ban található.

Caillebotte halálakor az impresszionistákat még mindig nagyrészt elítélte a franciaországi művészetkritika, amelyet az ún. akadémikus művészet és különösen az Académie des Beaux-Arts uralt. Emiatt Caillebotte úgy gondolta, hogy ha nem körültekintő a végrendelete megfogalmazásakor, akkor a gyűjteményében található kulturális kincsek valószínűleg eltűnnek valami sokadrangú vidéki múzeumban. Ezért előírta, hogy a festményeket a luxemburgi palotában, majd később a Louvreban kell kiállítani. A francia kormány hallani sem akart ezekről a feltételekről.

Caillebotte azonban a végrendeletének végrehajtását Renoirra bízta. 1896 februárjában végül a francia kormány megállapodott Renoirral, és ezek alapján harmincnyolc festményt vittek a luxemburgi palotába. Ez a gyűjtemény jelentette az impresszionisták első bemutatóját egy nyilvános helyszínen Franciaországban.

Végül évtizedeken át tartó huzavona után 1928-ig kellett várni, hogy ezek a művek ünnepélye­s keretek között bekerüljenek a Louvreba.

 

Caillebotte emlékezete

Testvére, René 1876-os halála után Caillebotte meg volt győződve arról, hogy saját élete is rövid lesz, ezért már a húszas éveiben megírta a végrendeletét. A végrendeletben Caillebotte nagy gyűjteményt hagyott hátra az államnak. Ez a gyűjtemény a halálakor végül hatvannyolc festményt tartalmazott különböző művészektől. Camille Pissarro tizenkilenc, Claude Monet tizennégy, Auguste Renoir tíz, Alfred Sisley kilenc, Edgar Degas hét, Paul Cézanne öt, és Édouard Manet négy képe volt Caillebotte hagyatéka.

Caillebotte negyven saját művét a Musée d’Orsay őrzi. A Boulevard Haussmann egyik erkélyéről kinéző férfit ábrázoló festménye valamivel több mint 14,3 millió dollárért kelt el a 2000-es évek elején.

 

Élményfestés impresszionista stílusban

Ha közel áll hozzád ez a festészeti irányzat, keresd a megfesthető képeket a KreatívLiget Élményfestő Stúdió kínálatában.

Amíg nincs lehetőség személyes találkozásra és az élményfestés alkalmak megtartására, addig nézz körül a webáruházunkban, ahol megtalálhatod a legnépszerűbb képeinket házhoz rendelhető csomagban, vagy választhatsz akár kész festményeket is, amelyekkel dekorálhatod otthonodat.

Blog

Készülj a nyárra élményfestéssel!

A viszonylag hűvös április után a májusi napsugarak végre ízelítőt adnak a sokak által várva-várt nyárból. Az utóbbi két évben a koronavírus kapcsán hozott korlátozások idén nyáron végre nem fogják befolyásolni a nyaralási terveinket. Sokan bepótolhatják az elhalasztott utazásaikat, megvalósíthatják régi vágyaikat. A nyár előtti utolsó hónap jó lehetőséget nyújt arra, hogy megálmodjuk a nyári pihenő heteinket. Ahányan vagyunk, annyiféle módon szeretünk regenerálódni, töltődni. A nyaralásra való hangolódásban segíthet nekünk egy élményfestő foglalkozás. Itt a számunkra tökéletes pihenés helyszínének megfestésével már elkezdhetjük az utazás lelki részét, a kész alkotás pedig jelképezhet egy fajta fényt az alagút végén: a szorgos hétköznapok után eljön a jól megérdemelt pihenés. Nézzetek körbe élményfestő alkalmaink témái között, inspirálódjatok a nyaralási helyszínekből!   Akiknek a Balaton a Riviéra… A világban szétszóródott valamennyi magyart a közös nyelven túl még legalább egy dolog összeköti: a Balaton. A legnagyobb tavunk, amely minden évszakban elvarázsolja a vízpartra vágyókat és több millió embernek nyújt hűvös csobbanást a legmelegebb nyári napokon. A tavon való ringatózás, legyen szó gumimatracról, csónakról, vagy kis vitorlásról a szabadság és a gondtalanság életérzését tudja nyújtani nekünk, amire a az utóbbi időben különösen nagy szükségünk van. Ha szívünknek nagyon kedves ez a tó, akkor a Balatoni naplemente című

Olvass tovább »

Festők fordulatos élete – Hugo van der Goes

A mai cikkünkben egy középkori flamand festő, Hugo van der Goes életét és fő művét mutatjuk be. Sok tekintetben volt újszerű a munkássága, szinte megszállottan törekedett arra, hogy elődeit meghaladja, a festészetet megújítsa. Mint oly sok zseninek, neki sem adatott meg a kiegyensúlyozott lelkiállapot, élete vége felé egyre többet küzdött démonaival. Művei azonban inkább géniuszának állítanak emléket. Képeinek realizmusa, részletgazdagsága, az emberi testbeszéd és mimika jól eltalált finomságai mind-mind kiemelik őt kortársai közül.   A korai éveiről nem sokat tudunk Születésének, halálának pontos időpontját nem tudjuk,  annyi bizonyos, hogy a 15. században élt és alkotott. 1435-1440 között születhetett Gentben, halála pedig Brüsszelben következett be 1482 környékén. A genti festő céh megbecsült tagja lett és Gent város művészeti életében vezető szerepet töltött be. A mesteri címet 1467-ben nyerte el. Az irányú törekvése, hogy az adott kor festészeti sémáit meghaladja, fényesen sikerült neki.   Kolostorban lelt menedékre, de lelki nyugalmát itt sem találta A mesteri címe megszerzése után 10 évvel a Brüsszel melletti Ágoston rendi Vörös kolostorba vonult el egyre gyakoribb őrültségi rohamai miatt. Az itt töltött idejéről egy szerzetes részletes írásos megemlékezései tudósítanak bennünket. Kezdetben folytatta a festést és a barátai látogatásait is fogadta, 1480-ban még Habsburg Miksa is tiszteletét tette

Olvass tovább »

Hírességek, akik festenek is – Jim Carrey

Karácsony közeledtével egyre több karácsonyi témájú film megnézésére van lehetőségünk. A tv adók és az online streaming szolgáltatók már novemberben kínálják tálcán az ilyen témájú alkotásokat. Az egyik megkerülhetetlen film a Dr Seuss regénye alapján adaptált Grincs című mű. Ennek nem más a főszereplője, mint Jim Carrey, aki nem csak a filmvásznon bizonyítja ezerarcú tehetségét, hanem a festővásznon is. Új sorozatunkban olyan alkotókat mutatunk be, akik a festés mellett más területen is magas színvonalon űzik munkájukat. Meglepően sok ismert színész ragad ecsetet, így a már fentebb említett Jim Carrey is, akinek festői munkásságát ismertetjük  jelen cikkünkben.   Gyerekként imádott középpontban lenni, de magányosan alkotni is Carrey Kanadában, egy Newmarket nevű városban látta meg a napvilágot 1962-ben egy négy gyermekes család legkisebb tagjaként. Hamar megmutatkozott komikus tehetsége, egyszerre volt benne erős vágy a szereplésre és az elvonulás iránti igényre. Az I Needed Color  (2017) című rövid dokumentumfilmben, mely Carrey festő arcát mutatja be, így nyilatkozott erről: “Az a fajta gyerek voltam, aki a fél életét a nappaliban töltötte, hogy szórakoztassa az ott lévőket. A másik felében a szobámban voltam és rajzoltam, vagy verset írtam. Engem nem lehetett azzal büntetni, hogy a szobámba parancsoltak. Az számomra maga volt a menny.”   Korán

Olvass tovább »
főoldaleseményekwebshopkosármenü